2009. február 15., vasárnap

Csicsóka. Én is!!!

Már nagyon rég óta vágyom rá, hogy kipróbáljam a csicsókát.
Sokat hallottam, olvastam róla, s bevallom, kissé irigykedve nézegettem a gasztroblogger kollégák és kolleginák – különösen Dulmina – ínycsiklandó csicsókás ételeit.

E hét pénteken aztán Anyu – szokásos piaci körútja eredményeképpen – fél kilóra való halványbarna kis gumócskával lepett meg. :-)

A megvalósított – egyszerű, de nagyszerű kategóriába tartozó – recept pedig már régóta a gasztrotarsolyomban lapult. A TV Paprika Húshagyók című műsorában készítette a műsorvezető lány, s már akkor tudtam: ha valamikor egyszer sikerül csicsókához jutnom, biztosan ezt a receptet próbálom majd ki elsőként.
S az eredmény? Újabb taggal bővült kedvenc zöldségeim listája! A kis gumók egészen édesek és zamatosak, a héjuk pedig ropogós…
S meg kell mondjam, ez valóban egy igazán jó kis recept! Alapvető fűszere a kakukkfű, amit egyre jobban kedvelek.

Mielőtt megosztanám Veletek a receptet, szentelek pár sort annak, miért is érdemes csicsókát fogyasztani.

A csicsóka természetes vércukorszint-szabályozó. Egy poliszacharid, az inulin adja meg gyógyértékét. Az inulin növényi rostanyag, amely képessé teszi a szervezetet arra, hogy öngyógyító tevékenységének maximumát érje el.
A csicsókagumónak a burgonyánál 5-6-szor nagyobb rosttartalma gátolja az egyéb szénhidrátok és hízlaló tápanyagok felszívódását, fokozza laktató hatását, és meggátolja a székrekedés kialakulását. Kedvező biológiai adottságait pedig fokozza a kálium, kalcium, magnézium, foszfor és cink ásványianyag-tartalma, a béta-karotin-, B1–, B2-vitamin, niacin-, és C-vitamin-tartalma. Életfontosságú aminosavként: lizin, arginin, hisztidin, cisztin, triptofán, aszparagin található benne. Keményítőt viszont alig tartalmaz.
(Forrás: bio info, wikipédia)

Most pedig következzék a recept!

Csicsóka fűszeresen-tejszínesen

Hozzávalók (2 adaghoz)
½ kg csicsóka
2,5 dl növényi tejszín (2 dl bio zabtejszínt használtam egy kis zabtejjel elkeverve)
kevés növényi olaj (bio repcét használok)
kevés só (himalaya)
frissen őrölt bors
½ - ¾ mokkáskanálnyi szárított kakukkfű
kevés teljes kiőrlésű kenyérmorzsa (élesztőmentes bio, teljes kiőrlésű tönkölylisztből készült morzsát használtam)
opcionális: kevés parmezán vagy növényi sajt vagy tofu a tetejére (bio parmezánt használtam)

Elkészítés:
A csicsóka-gumókat langyos folyóvíz alatt egy kefével alaposan átdörzsölöm (nem kell meghámozni!). Felkockázom.
Egy tálkában simára keverem a zabtejszínt a zabtejjel, a sóval, borssal és a kakukkfűvel.
A csicsóka-kockákat összeforgatom a fűszeres tejszínnel.
Vékonyan kiolajozott sütőedénybe (nem túlságosan vastag, de nem is túl vékony rétegben) költöztetem a fűszeres-tejszínes csicsókát.
A tetejét vékonyan megszórom egy kevés morzsával, s „megpötyögtetem” pár csepp olajjal.
Előmelegített sütőben kb. 40-45 perc alatt ropogós-pirosra sütöm.
Ezúttal én olyan 25 perc elteltével meghintettem még a tetejét egy kevés reszelt bio parmezánnal, hogy ízesebb-pikánsabb legyen. De ez el is hagyható. Vagy – ahogyan a hozzávalók felsorolásánál is írtam – szórhatunk rá egy kevés növényi sajtot, esetleg reszelt vagy apróra kockázott tofut is.


3 megjegyzés:

harmony írta...

Kedves Adéle!
Hoztam neked valamit:)
http://harmoniakonyha.blogspot.com/2009/03/this-is-beginning-of-beautiful.html

viri írta...

Kedves Adéle!
Postod hatására vettem meg a félkiló csicsókát. Ma kóstoltam először Jó befektetésnek bizonyult az az 500 FT: rég ettem ilyen finomat. Merci :D

Adéle írta...

Kedves Viri!

De jó! Ennek igazán örülök, meg persze annak is, hogy Neked is bejött a csicsóka! :-))))

Üdvözlettel,
Adéle